Tehokas toimitusketju päästä päähän

L&T tukee asiakkaitaan kestävän liiketoiminnan kehittämisessä yhdessä yhteistyökumppaneittensa kanssa. L&T:n siivouspalveluiden tarviketoimitusten pääyhteistyökumppani on Pamark Group.

L&T:n Vastuullisemman siivouksen kehityspäällikkö Elina näkee, että kun puhutaan vastuullisesta yhteistyöstä tavarantoimittajan kanssa, on tärkeää varmistaa tehokas ja luotettava toimitusketju.

“Yksi mittari asiakastyytyväisyydessä on luotettavuus. Toimitusketjun tulee toimia moitteettomasti ja esimerkiksi tavaran liikkua oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan. Tehokkaat ja hyvin suunnitellut logistiikkaratkaisut vähentävät ylimääräisiä kustannuksia ja samalla kuormittavat vähemmän ympäristöä”, Elina muistuttaa.


Toimitusketjun tulee toimia moitteettomasti ja esimerkiksi tavaran liikkua oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan.


Tehokkuudella voidaan saavuttaa myös ympäristöhyötyjä. L&T:llä osa ajoneuvojen päästöistä syntyy henkilöstön liikkumisesta kohteiden välillä omilla autoilla, mutta merkittävä osa päästöistä syntyy myös tavarakuljetuksissa. Pamarkin oman toiminnan raportit mahdollistavat tarkan seurannan ja auttavat kehittämään myös tätä yhteistyön osa-aluetta.

Kuljetuksissa tehdyillä valinnoilla on väliä: vuonna 2023 n. 80 % Pamarkin tekemistä L&T:n toimituksista kulki Kaukokiidolla, jolla on käytössä Nesteen valmistama uusiutuva diesel. Sen ansiosta kuljetusten hiilipäästöt ovat n. 90 % pienemmät.

Olennaista toimitusketjun hallinnassa on myös varastonhallinta. On tiedettävä, mitä tavaraa on käytettävissä ja mitä ei. Kun ad hoc -tilaukset vähenevät ja tilauksia keskitetään, syntyy vähemmän päästöjä. Silloin myös arjen toiminta on turvattua ja keskeytyksetöntä.

“Toimitusvarmuus on tosi hyvä. Pamarkin kanssa on varma olo”, Elina kertoo.

 

Sosiaalinen vastuu mukana tekemisessä 

Varma, tehokas toimitusketju vaikuttaa asiakastyytyväisyyden lisäksi myös sosiaaliseen vastuullisuuteen. Työntekijät ovat tyytyväisempiä, kun homma toimii.

Sekä L&T:n siivouksen vastuullisuusindeksi että L&T:n tapa toimia kokonaisuudessaan asettavat tavarantoimittajalle sosiaaliseen vastuuseen liittyviä reunaehtoja. Käytössä on esimerkiksi vaateita kuljettajien työhön ja palkkaukseen liittyen.

"Tavarantoimittajana Pamark läpäisee L&T:n tarkan seulan myös sosiaalisen vastuun suhteen", Elina kertoo.


Tavarantoimittajana Pamark läpäisee L&T:n tarkan seulan myös sosiaalisen vastuun suhteen.


Hänen mukaansa on koko ajan merkittävämpää, että toiminta on kestävällä pohjalla myös sosiaalisesti. Esimerkiksi työntekijöiden hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen kiinnitetään huomiota. Ne näkyvät L&T:n siivouksen vastuullisuusindeksissäkin, jossa seurataan mm. henkilöstön vaihtuvuutta, sairaslomia ja keskimääräistä eläköitymisikää.

Myös johtamisjärjestelmät ja -mallit ohjaavat sosiaalisen vastuun toteutumiseen.

Elina kertoo niiden merkityksestä:

“Johtamisjärjestelmämme luo perustan arjen tekemiselle ja auttaa meitä pääsemään tavoitteisiimme. Olemme mm. paljon panostaneet sisäiseen kouluttamiseen ja työturvallisuuteen. CSRD:n myötä moni näistä asioista tulee myös julkisesti raportoitavaksi.

Haluamme ehdottomasti olla siivous- ja puhtausalan edelläkävijä, joka johtaa muutosta yhdessä työntekijöidensä, asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa kanssa.”

Selkeät toimintamallit näkyvät myös Pamarkin suuntaan. Lopputuloksena on tehokas toimitusketju, joka tuottaa hyvää palvelua ja tyytyväisiä asiakkaita – yhteistyön voimin.


Lue myös tämä

Indeksi ohjaa Vastuullisempaan siivoukseen

Elina Hälikkä toimii L&T:n Vastuullisempaa siivousta -konseptin kehityspäällikkönä ja vastaa myös L&T:n siivouksen vastuullisuusindeksin kehittämisestä. Indeksi pitää sisällään tietoa siitä, kuinka L&T on onnistunut parantamaan hiilikädenjälkeään.