Indeksi ohjaa Vastuullisempaan siivoukseen
L&T:n sinivihreä logo on tuttu näky katukuvassa ja kiinteistöjen ylläpitoon liittyvissä palveluissa. Yrityksen n. 9000 työntekijää Suomessa ja Ruotsissa vastaavat konsernin tarjoamien palveluiden tuottamisesta: ympäristöpalveluista, teollisuuspalveluista ja erilaisten kiinteistöjen ylläpito- ja tukipalveluista kuten siivouksesta.
L&T tukee asiakkaitaan kestävän liiketoiminnan kehittämisessä yhdessä yhteistyökumppaneittensa kanssa. Yksi L&T:n siivouspalveluiden pääyhteistyökumppaneista on Pamark Group, joka on L&T:n päätavarantoimittaja siivouspalvelujen tarviketoimituksissa. Pamark tekee vuosittain tuhansia toimituksia L&T:n kohteisiin.
Indeksi apuna koko toiminnan vastuullisuuden kehittämisessä
Elina Hälikkä toimii L&T:n Vastuullisempaa siivousta -konseptin kehityspäällikkönä ja vastaa myös L&T:n siivouksen vastuullisuusindeksin kehittämisestä. Indeksi pitää sisällään tietoa siitä, kuinka L&T on onnistunut parantamaan hiilikädenjälkeään. Sillä seurataan myös ympäristömerkittyjen kemikaalien osuuden kasvattamista.
Indeksin mittaristo ei ohjaa ainoastaan tarvikkeiden ja aineiden kulutusta ja päästöjä, vaan myös siivouksen sosiaalista, taloudellista ja laadullista vastuuta. Nykyään indeksi koostuu 28 mittarista. Mittaaminen tarkentuu koko ajan:
“Tavoitteena on, että tämän vuoden aikana raportoidaan mm. siivouksen hiilijalanjälkilaskentaa asiakkaittain ja kehitetään siivouksen vastuullisuusindeksiä asiakaskohtaisesti”, Elina kertoo.
Vastuullisuusindeksin mittaristo ei ohjaa ainoastaan tarvikkeiden ja aineiden kulutusta ja päästöjä, vaan myös siivouksen sosiaalista, taloudellista ja laadullista vastuuta.
Pamark mukana indeksin kokoamisessa
Toimivan indeksin rakentamisessa tiiviillä yhteistyöllä tavarantoimittajan kanssa on ollut merkittävä vaikutus.
“Yhteistyössä Pamarkin kanssa saamme kerättyä siivouspalveluissamme dataa, joka kertoo, mitä kaikkea hankimme ja minkä verran tarvikkeita kuluu”, Elina kertoo.
“Yhteistyö Pamarkin kanssa auttaa meitä kehittämään monia vastuullisen siivouksen osa-alueita. Pamarkin avulla saamme muun muassa paremman näkymän siihen, minkä verran jätesäkkejä tai kemikaaleja todellisuudessa kuluu. Yhteydenpito toimii hienosti Pamarkin suuntaan ja pystymme jatkuvasti kehittämään yhteistyötämme.”
Elinan mukaan vastuullisuudella on koko ajan enemmän merkitystä L&T:n asiakkaille. Vaikka hintojen tulee olla kilpailukykyisiä, myös ympäristöasiat ja laatuun liittyvät seikat korostuvat.
Lue myös tämä
Tehokas toimitusketju päästä päähän
Tehokkuudella voidaan saavuttaa myös ympäristöhyötyjä. L&T:llä osa ajoneuvojen päästöistä syntyy henkilöstön liikkumisesta kohteiden välillä omilla autoilla, mutta merkittävä osa päästöistä syntyy myös tavarakuljetuksissa. Pamarkin oman toiminnan raportit mahdollistavat tarkan seurannan ja auttavat kehittämään myös tätä yhteistyön osa-aluetta.