L&T:n ja Pamark Groupin yhteistyö on jatkunut jo yli kymmenen vuoden ajan. Puhtausalan, ammattikeittiöiden ja terveydenhuollon tarvikkeiden tukkuri Pamark toimittaa L&T:n tarvitsemat välineet, aineet ja pehmopaperit oikeaan siivouskohteeseen, oikeaan aikaan.
Haastattelimme huhtikuussa Erja Heiskasta, joka toimii L&T:n siivous- ja tukipalveluiden liiketoimintajohtajana vastaten niiden toiminnasta koko Suomessa.
Erjalta saimme mielenkiintoista näkemystä siivousalasta:
Miten siivous digitalisoituu?
Kuinka toiminnan laatua ja asiakastyytyväisyttä ylläpidetään sujuvalla yhteistyöllä kumppanien kanssa?
Mielenkiintoinen ja monipuolinen siivousala
Siivous- ja puhtausala on mielenkiintoinen ala, jolla kehityksen tuulet puhaltavat jatkuvasti.
“Alan tulevaisuus on erittäin kiinnostava”, Erja kertoo.
“Alalla vallitsee työvoimapula, minkä vuoksi joudumme pohtimaan, miten voimme vastata kysyntään nyt ja tulevaisuudessa. Tässä innovaatioiden ja digitaalisuuden merkitys kasvaa jatkuvasti”.
Innovatiivinen yritys hyödyntää teknologiaa
Innovatiivinen ala on teknistynyt vauhdilla: jo nyt robotit imuroivat ja pesevät lattiat. Isoissa tiloissa, kuten kauppakeskuksissa, robotteja on jo valjastettu tekemään etenkin tylsempiä, toistuvia työtehtäviä, joihin on aiemmin tarvittu ihminen, Erja kertoo.
”Mutta se, mikä itseäni kaikkein eniten innostaa, on dataohjattu siivous”, hän jatkaa.
Tehokkaasti järjestetyn, laadukkaan ja mielekkään siivoamisen avain on datassa. L&T:n kiinteistöpalveluiden kehittämässä dataohjatun siivouksen ratkaisussa eri siivouskohteista kerätään teknologiaa hyödyntäen suuri määrä reaaliaikaista dataa. Sen pohjalta luodaan siivottavasta kohteesta visuaalinen näkymä.
Näkymän avulla siivooja voi mukanaan kulkevan tabletin näytölle avautuvasta kartasta mm. tarkistaa, mitkä tilat on jo siivottu ja mitä tiloja on edellisen siivouskerran jälkeen käytetty.


Resurssien tehokasta käyttöä ja asiakastyytyväisyyttä
Resurssit siis käytetään vain niiden tilojen siivoamiseen, joissa oikeasti on siivottavaa. Näin säästyy paitsi työaikaa, myös askelia: laajoissa siivouskohteissa esim. wc-tilat saattavat olla pitkienkin matkojen päässä toisistaan, ja kun tilanteen voi tarkistaa tabletilta, jää välimatkojen turha kulkeminen työpäivistä pois.
Dataohjattu siivous on saanut kiitosta paitsi työntekijöiden myös tilojen käyttäjien suunnalta. Kaikkein tiheimmässä käytössä olevat tilat voidaan myös siivota tiiviimmällä tahdilla. Näin toimitiloissa on puhdasta ja viihtyisää.
Laatu ja vastuullisuus yhä keskeisiä arvoja
L&T:n sini-valko-vihreä logo herättää mielikuvan laadusta ja yrityksen toiminnan läpileikkaavasta vastuullisuudesta. Vaikka digitaalisuus ja teknologinen edelläkävijyys korostuvatkin, laatu ja vastuullisuus säilyttävät paikkansa L&T:n toiminnan ytimessä.
“Tehdään sitä, mitä on luvattu, ja varmistetaan, että asiat toimivat luvatun mukaisesti. Vastuullisuuteen liittyy tietenkin myös sosiaalinen vastuu. Meillä on töissä valtavan paljon ihmisiä, ja haluamme varmistaa, että heidän on hyvä olla”, Erja kuvailee L&T:n vastuullisuutta.
Laatu syntyy yhdessä yhteistyökumppanien kanssa
Laadulla tekeminen ja toimiminen lähtee yhteistyökumppaneista, Erja muistuttaa.
“Toimipisteisiin ja asiakaskohteisiin tilattujen tuotteiden täytyy tulla meille ajoissa. Me tarvitsemme oikeat tuotteet oikealla tavalla pakattuina ja kuljetettuina oikeaan kohteeseen, jotta voimme tehdä tehokkaasti töitä. Pamarkilta tulevat tarvikkeet tulevat siivouskohteisiin aina ajallaan.”
“Jos yhteistyö Pamarkin kanssa ei toimisi saumattomasti, työmme jälki voisi kärsiä.”
L&T:n ja Pamark Groupin yli kymmenvuotinen yhteistyö on ollut laadukasta ja sujuvaa, Erja kertoo.
“Se toimii myös johtotasolla tosi hyvin, ja aina toiveisiin ja vaatimuksiimme vastataan. Tilaaminen on tehty todella helpoksi: omasta verkkokaupastamme löydämme kaikki tuotteet ja tuote-erien koot, ja jos jotain tuotetta ei juuri nyt ole saatavilla, tiedämme aina, milloin sitä tulee.”
Päästöraportointia yhteistyöllä
Luonnollisesti myös ympäristö- ja vastuullisuusasioilla on painonsa vaakakupissa. L&T:lle on tärkeää, että kumppani ottaa huomioon ympäristön: oli kyse sitten kuljetuksesta, materiaali- tai esimerkiksi tuotevalinnoista, on tärkeää, että myös kumppani ottaa huomioon ympäristön.
L&T saa Pamarkilta myös Scope 3 -päästöraportit aina tarvittaessa.
“Näitä asioita myös omat asiakkaamme vaativat: esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen liittyen meillä on kovat tavoitteet”, Erja muistuttaa.