Pamarkin juhlavuosi jatkuu historiikkiartikkelisarjan kolmannella osalla. Aiemmissa osissa puhuttiin yhtiön kasvusta autotallibisneksestä osaksi globaalia non-food-tuotetalojen markkinajohtajaa Bunzlia sekä logistiikan roolista yhtiön kasvumatkalla.
Nyt puhutaan digitaalisuuden kehittymisestä autotalliaikojen manuaalisista ratkaisuista tulevaisuuden tekoälysovelluksiin.
Manuaaliset alkuajat
Yritys näki päivänvalon vuonna 1985, ja ensimmäisinä vuosina digitalisaatio oli vasta nostamassa päätään. Käytössä oli yksinkertainen taloushallinnon ohjelmisto, jota käytettiin tuotehallintaan ja johon tilaukset yksi kerrallaan naputeltiin, muistelee yhtiön perustajan Heikki Laineen poika Jussi Nevas.
Pamarkin ensimmäisellä, pienellä varastolla Järvenpäässä lauloivat vanhat kunnon matriisikirjoittimet, joilla lähetteet ja rahtikirjat tulostettiin.
Aivan aluksi varaston ylläpito oli hyvin manuaalista: jos silmämääräisesti arvioiden näytti, että tietty tuote tai tavara oli hupenemassa, tieto merkittiin paperiseen ruutuvihkoon, joka kädessä marssittiin takaisin toimistolle tekemään puhelimitse tilaus.
Yllätysten inventaariot
Inventaarioihin liittyi aina jännitystä, sillä käsin lasketut määrät eivät aina vastanneet todellisuutta. Yksiköt sekoittuivat ja saldojen tarkkuus kärsi.
“Tuli sutta ja sekundaa: saldot huonosti menneen invispäivän jälkeen saattoivat olla vielä enemmän sekaisin kuin ennen laskentaa. Sellainen oli sen ajan varastomaailma”, Nevas nauraa.
Digitalisaatio kasvun edellytyksenä
Yritys kasvoi, kun tuotevalikoima paisui. Pamark muutti suurempiin varastotiloihin Järvenpään sisällä. Kun tilauksiin sisältyi enemmän ja enemmän tuoterivejä, kasvuhalukkaan tukkurin manuaalinen varastonhallinta kävi mahdottomaksi.
“Tähän mennessä Heikki oli muistanut tuhannen tuotteen tuotenumerot ulkoa. Kasvuhaluton yritys olisikin ehkä pärjännyt vanhalla systeemillä, mutta meillä kasvun jano oli kova. Oli selvää, että järjestelmäpuoli rakennettaisiin tukemaan sitä”, Nevas kertoo.
Mallia otettiin muilta ajan suurilta tukkureilta. Yritys otti valtavan harppauksen kohti tulevaisuuden tukkukauppaa siirtymällä Warehouse Management System -kokonaisuuden käyttöön.
Ero vanhaan oli kuin yöllä ja päivällä: nyt järjestelmästä oli heti nähtävissä totuudenmukaisesti, mitä hyllyistä löytyy, ja inventaariot helpottuivat heittämällä.
Myynnin digitaalinen murros
Uudelle vuosituhannelle siirryttäessä myös myynti digitalisoitui. Aiemmin myyjät olivat käyneet asiakkaiden luona kerran kuussa hakemassa tilauslomakkeet ja toimittaneet käsin kirjoitetun lapun toimistolle, jossa sihteeri oli naputellut tiedot tietokoneelle. Nyt hypättiin edelläkävijän mentaliteetilla rohkeasti mukaan verkkokauppatrendiin. Se oli vasta nostamassa päätään.
Innoitus otettiin kuluttajakaupasta, jossa oli vuosituhannen taitteessa nähty erilaisia verkkokauppakokeiluja, jotka eivät kuitenkaan vielä olleet lyöneet kunnolla läpi. Oli ratkottava monia asioita täysin omaneuvoisesti.
Lisäksi B2B-kauppaa värittävät omat erityispiirteensä.
“Pienyrittäjä tilaa yhden wc-paperisäkin, ravintola 5–10 säkkiä, siivousliike lavallisen, varusmiehille laitetaan 10 lavaa. Miten tämä valtava hajonta toimituserien ko’oissa voitaisiin huomioida verkkokaupassa?”, Nevas selittää.


Ennakkoluulot kumottiin
Samalla kohdattiin myös asiakkaiden muutosvastarintaa. Veikattiin, ettei esimerkiksi ravintola-alan asiakkailla olisi aikaa klikkailla Pamarkin omaa verkkokauppaa.
Mutta kuinka ollakaan, kun helmikuussa 2008 Pamarkin oma verkkokauppa otettiin käyttöön, se saavutti kesään mennessä loistavan penetraation juuri horeca-asiakkaiden keskuudessa. Vastaanotto oli rohkaiseva.
Varastojärjestelmän ja verkkokaupan kehityksen ansiosta pystyttiin kehittämään suurimpien asiakkaiden vaatimia raportteja. Kustomoitujen asiakasratkaisujen luominen ja ylläpito oli toisinaan työlästä, mutta niillä onnistuttiin rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita ja niiden myötä aitoa kilpailuetua.
Pamarkin kehitystä ajoi Nevaksen henkilökohtainen palo viedä toimintaa eteenpäin.
“Me pyrimme automatisoimaan kaikki rutiinisuoritukset. Olin jatkuvasti vähän kärsimätön ja tyytymätön: miten teemme bisnestä? Missä ovat pienet kehityskohteet, jotka ratkomalla voimme kasvattaa liiketoimintaa?”
2020-luvun verkkokauppaa
Pandemiavuodet muodostuivat käänteentekeväksi ajanjaksoksi myös Pamarkille. Digimainonta nousi huomattavan tärkeäksi, ja verkkokaupan merkitys korostui entisestään.
Muutos on ollut peruuttamaton, kertoo verkkokauppa-asiantuntija Sami Matala.
“Siinä missä etätyöstä tuli normaali työtapa, B2B-maailmassa isojenkin tilausten tekeminen ilman ihmisiä välikäsinä on jäänyt täysin normaaliksi. Korona-aikaanhan jopa ihmisten ja yritysten eloonjääminen edellytti sitä, että digitaalinen kaupankäynti sujuu. Tästä haasteesta Pamark selviytyi voittajana”, Matala tiivistää.
Pohjatyö oli tehty jo ennen koronaa, ja vuonna 2021 Pamarkin ja terveydenhuollon tarvikkeiden tukku Medkitin yhdistyessä luotiin yhteinen, nykyisen muotoinen verkkokauppa pamark.fi.
Jälleen vuoden 2025 alussa toteutettiin uusi verkkokauppojen fuusiointi, kun aiempi Pamarkin tytäryhtiö Systeema sulautettiin virallisesti osaksi Pamark Groupia. Systeeman kaikki verkkokauppatoiminta suurine tuotekokonaisuuksineen siirrettiin samalle alustalle.
Tulevaisuuden tekoäly
Rohkeasti teknologisiin trendeihin tarttuva yritys on tietenkin ollut valppaana myös tekoälykehityksen äärellä.
”Valjastamme tekoälyn myynnin ja asiakaspalvelun avuksi. Viime vuoden puolella otettiin käyttöön twoday AI Agent -tekoälyratkaisu, joka on yrityksen oma superäly. Pian asiakkaitamme palvelee tekoälypohjainen chatbot”, kertoo Minna Åman-Toivio, Pamark Groupin nykyinen toimitusjohtaja.
Tekoälyn valuuttaa on tieto. Pamark on erilaisia datalähteitä integroimalla luonut tietopankin, josta tekoäly poimii tietoa ja yhdistelee sitä ulkoisiin tietolähteisiin.
”Tekoälyn avulla teemme esimerkiksi verkkokaupan tuoteteksteistä entistäkin informatiivisempia. Sen rikastamaa verkkokauppadataa voimme käyttää tulevaisuudessa tarjouslaskennan tukemiseen”, Åman-Toivio kuvailee.
”Lisäksi käyttöömme on tulossa myös liidien käsittelyyn oma tekoälyagentti. Manuaaliseen myyntiliidien käsittelyyn liittyvä työmäärä vähenee, kun tekoäly suodattaa verkkokaupan uusista asiakkaista potentiaalisimmat.”
“Tekoälykehityksemme on todella hyvin linjassa sen kanssa, mihin Bunzl-konsernikin haluaa kulkea – nyt ja tulevaisuudessa”, Åman-Toivio iloitsee.