Näet hinnat ja pääset tilaamaan sisäänkirjautuneena. Mikäli et ole vielä asiakkaamme, luo uusi yritystili tästä > Rekisteröidy ja tilaa

Valmistaudu ja varustaudu turvalliseen ravintolan ja terassin avaukseen - Pamark

Valmistaudu ja varustaudu turvalliseen ravintolan ja terassin avaukseen

Päivitetty 29.5.2020 

Kun ravintoloiden ja terassien aukeaminen sallitaan, on elintärkeää pitää huolta henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisesta työnteosta ja asioinnista. Kun ohjeistat henkilökuntaa ja asiakkaita, puhdistat ja desinfioit pinnat säännöllisesti sekä suojaat paikalla olevia infektioriskiltä, luot mahdollisimman turvallisen ympäristön kaikille.

Tästä artikkelista löydät ajantasaiset ohjeet turvalliseen ravintolan ja terassin avaukseen. Päivitämme artikkelia sitä mukaa kuin virallista ohjeistusta tulee lisää. Ota siis artikkelilinkkimme talteen tai seuraa some-kanaviamme, joissa tiedotamme päivityksistä!

Hallituksen ehdotus eduskunnalle tartuntatautilain väliaikaisesta muutoksesta ajalle 1.6.-31.10.2020:

Hallitus esitteli 19.5. eduskunnalle esittämänsä ehdotuksen tartuntatautilain väliaikaisesta muutoksesta ajalle 1.6.- 31.10., jota kuitenkin tarvittaessa voidaan muokata ajanjakson aikana vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi.

-Ravintoloiden asiakkaat tarvitsevat tietoa koronavirustaudin tarttumisen ehkäisemisestä. Ravitsemisliikkeiden on huolehdittava asiakkaiden koskettamien pintojen ja esineiden riittävästä puhdistamisesta.

-Ravitsemisliikkeiden yleinen velvollisuus on järjestää sisä- ja ulkotilojensa rakenteet ja kalusteet sekä palvelukäytännöt siten, että asiakkaat eivät altistu taudin leviämiselle. Ravitsemisliike ei saa sijoittaa asiakkaita tai seurueita liian lähelle toisiaan. Tarkkoja metrimääriä asetuksessa ei kuitenkaan säädettäisi.

-Asetuksella säädettäisiin, että ravitsemisliikkeen kaikilla asiakkailla pitää olla oma istumapaikkansa pöydän tai tason ääressä. Asiakkaat voisivat kuitenkin noutaa ostoksensa itse esimerkiksi tiskiltä.

-Asiakkaat eivät saisi kuitenkaan annostella ruokaa ja juomaa itse esimerkiksi ns. buffetpöydästä. Asetuksessa rajoitettaisiin lisäksi ravitsemisliikkeen asiakaspaikkamäärä puoleen normaalista.

-Näiden rajoitusten lisäksi ravitsemisliikkeiden aukioloaika olisi enintään kello 6–23 ja anniskeluaika enintään kello 9–22. Jos asiakas on ostanut alkoholijuomansa ennen kello 22:ta, juoman nauttiminen olisi sallittua kello 23:een eli sulkemisaikaan saakka.

-Ravitsemisliikkeiden olisi laadittava suunnitelma siitä, miten liike toteuttaa edellä mainitut rajoitukset ja velvoitteet. Toteuttamista koskeva kuvaus ja suurin sallittu asiakasmäärä olisi pidettävä asiakkaiden nähtävillä.

(Lähde: Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta 19.5.2020 »)

Ohjeet turvalliseen ravintolan ja terassin avaukseen:

Minimoi tartuntariskit asiakaspalvelutilanteissa
Tarjoile turvallisesti niin sisällä kuin terassillakin
Tehosta siivousta asiakastiloissa
Siivoa keittiötilat huolellisesti
Suojaudu hyvin WC-tilojen siivoukseen
Huolehdi suojauksesta tartuntavaarallisten tilojen puhdistuksessa

Minimoi tartuntariskit asiakaspalvelutilanteissa

Ohjeista henkilökuntaa tulemaan töihin ja asiakkaita asioimaan ravintolassa vain, jos heillä ei ole koronavirukseen viittaavia oireita ja he ovat terveitä. Tiedota aiheesta asiakkaille sekä verkossa että vielä sisäänkäynnilläkin esimerkiksi mainostelineiden avulla. Tarjoa asiakkaille mahdollisuus käsien desinfiointiin tai saippuapesuun sisääntulon yhteydessä. Varaa pesupaikoille riittävästi saippuaa ja käsipyyhkeitä, tai vähintään alkoholipitoista käsihuuhdetta. Hanki pöydille ja kulkureittien varsille esimerkiksi kulunohjaustolppaan kiinnitettäviä kylttejä pöytätelineitä tai liitutauluja, joilla muistutat henkilökuntaa ja asiakkaita hygieenisistä toimintatavoista ja turvaväleistä.

Ohjeista ravintolassa kulkeminen niin, että asiakkaat pääsevät pöytiin 1-2 metrin turvaväliä noudattaen. Köysitolpilla ja köysillä rajaat alueet ravintolassa kulkemiseen ja ohjaat asiakkaita liikkumaan oikeita reittejä. Kulunohjaustolpilla ja seinäkiinnikkeillä estät pääsyn tiloihin tai paikkoihin, joihin asiakkaat eivät saa mennä, tai joiden läpi asiakkaat eivät saa kulkea.

Varaa asiakaspalvelupisteille ja -tilanteisiin yleispuhdistusainetta ja keittiöliinarullia, jotta pinnat on helppo puhdistaa. Jos asiakkaaseen täytyy olla kontaktissa, tai asiakkaan koskettamiin esineisiin tai pintoihin täytyy koskea, ohjeista henkilökuntaa käyttämään käsineitä. Jos tämä ei ole mahdollista, ohjeista henkilökuntaa käyttämään kontaktien jälkeen käsihuuhdetta. Käsihuuhteen käyttö on suositeltavaa myös käsineiden riisumisen jälkeen.

Joissain tapauksissa voi olla mahdollista laittaa asennettava tai siirreltävä läpinäkyvä pisarasuoja asiakkaan ja työntekijän väliin suojaamaan aivastamisen tai yskimisen aiheuttamilta roiskeilta. Levy ei saa kuitenkaan vaikeuttaa työtä tai heikentää työergonomiaa. Levy on riittävän korkea, kun sen yläreuna on työntekijän sekä pitkänkin asiakkaan pään yläpuolella. Harkitse leveyttä asennuspaikan mukaan.

Lue lisää ja hyödynnä:
TTL:n ohje palvelualalle »
THL:n valmiita materiaaleja asiakkaiden ja henkilökunnan ohjeistamiseen »

Tarjoile turvallisesti niin sisällä kuin terassillakin

Asiakkaita ja seurueita ei saa sijoittaa vastoin heidän tahtoaan niin lähelle toisia asiakkaita, että heidän välinen etäisyytensä aiheuttaa tartuntataudin leviämisen vaaraa. Suositeltu turvaväli on 1-2 metriä. Sisätiloissa saa samanaikaisesti oleilla enintään puolet suurimmasta asiakas- tai henkilömäärästä, joka ravintolalle on sallittu alkoholiluvassa tai rakennussuunnitelmassa (katso  arkemmat pykälät hallituksen esityksestä). Kaikille asiakkaille täytyy löytyä istumapaikka pöydän tai sitä vastaavan tason äärestä, eikä asiakas saa annostella ruokaa ja juomaa itse muualla kuin omassa pöydässään. Huomaa, että asiakasmäärä- ja istumapaikkarajoitukset koskevat vain osaa maakunnista - listan niistä löydät hallituksen esityksestä.

Jos työskentely tapahtuu alle metrin etäisyydellä asiakkaaseen, ohjeista välttämään asiakkaan kanssa keskustelua tilanteessa. Varaa pöytiin nenäliinoja tai lautasliinoja ja ohjeista asiakkaita yskimään ja aivastamaan liinaan tai hihaansa. Jos asiakas aivastaa tai yskii, ohjeista henkilökuntaa kääntämään kasvot hetkeksi poispäin ja tarjoamaan hänelle puhdas nenäliina, johon yskiä tai niistää tarvittaessa. Käytetty nenäliina täytyy heittää heti sekajätteeseen. Varaa pöytien yhteyteen myös roskakoreja, joihin ohjeistat heittämään käytetyt liinat.

Kata aterimet pöytään lautasliinataskujen tai paperisten aterinkuorten sisällä niin, että ruuan kanssa kosketuksiin tuleva pää aterimesta (haarukkaosa, veitsiosa, lusikkaosa) on suojassa taskun sisäpuolella. Voit myös hyödyntää muoviin pakattuja aterimia ja lautasliinoja. Jos pidät pillejä tarjolla tiskillä tai pöydissä, hanki tarkoitukseen yksittäispakattuja pillejä.

Elintarvikkeita, ruoanvalmistusvälineitä ja ruokatilauksia saa käsitellä vain puhtailla käsillä. Kädet täytyy pestä usein vedellä ja saippualla. Jos käsissä ei ole tahroja, voi niihin hieroa myös alkoholipitoista käsihuuhdetta. Toistuva käsien pesu voi aiheuttaa käsien kuivumista ja ihon halkeilua, joten ihosta on tärkeää pitää huolta kosteuttavalla voiteella.

Varaa henkilökunnan saataville riittävästi kertakäyttöisiä suojakäsineitä. Ohjeista vaihtamaan uudet hanskat käsiin, kun hanskat likaantuvat, tai kun henkilöt siirtyvät työvaiheesta toiseen. Käsineet täytyy riisua koskematta niiden ulkopintaan ja laittaa käytön jälkeen sekajäteastiaan. On suositeltavaa puhdistaa kädet käsihuuhteella käsineiden riisumisen jälkeen. Ota käsihuuhdetta noin ruokalusikallinen kämmenelle, hiero siihen sormenpäät ja peukalot ja lopuksi hiero aine kauttaaltaan käsiin.

Lue lisää ja hyödynnä:
TTL:n ohje palvelualalle »
THL:n valmiita materiaaleja asiakkaiden ja henkilökunnan ohjeistamiseen »

Tehosta siivousta asiakastiloissa

Puhdista kaikki usein kosketeltavat pinnat, kuten ovenkahvat, kaiteet, huonekalut, pöytäpinnat, kosketusnäytöt ja muut näppäimistöt, palvelutiskit, maksupäätteet ja valokatkaisijat, mahdollisimman usein ja huolellisesti. Desinfioi pinnat tarvittaessa tai tehosta siivousta käyttämällä desinfioivaa puhdistusainetta. Varaa eri siivousvälineet asiakastiloihin ja henkilöstötiloihin ja puhdista välineet huolellisesti siivouksen päätyttyä. Siivoa aina puhtaasta likaisempaa pintaa kohti.

Suosi siivouksessa kertakäyttöisiä välineitä ja ohjeista heittämään käytetyt hanskat ja liinat sekajätteeseen. Esimerkiksi kertakäyttöiset kuitupyyhkeet ovat erinomaisia pintojen hygieeniseen siivoukseen. Jos saatavilla ei ole kertakäyttöisiä välineitä, muista puhdistaa ja kuivata välineet huolellisesti päivittäin: pese pyyhkeet ja muut tekstiilit 60-90 asteessa. Jos tekstiilit eivät kestä korkeaa pesulämpötilaa, käytä desinfioivaa pesuainetta.

Päällystä roskakorit helposti irrotettavilla, vuotamattomilla pusseilla ja tarkkaile niiden täyttymistä. Kun ne ovat täyttyneet kolme neljäsosaa tilavuudeltaan, tyhjennä ne. Vaihda tilalle uudet pussit vähintään päivittäin ja laita suljetut roskapussit polttoon meneviin sekajätteisiin.

Lue lisää:
TTL:n ohje palvelualalle »

Siivoa keittiötilat huolellisesti

Keittiötilojen siivouksessa käytettävien työvaatteiden ja -kenkien täytyy olla helposti pestäviä, ja suojakäsineiden käyttö siivouksessa on välttämätöntä. Siivoa tilat heikosti emäksisellä puhdistusaineella tai muulla käyttämälläsi tuotteella ja käytä mahdollisuuksien mukaan kertakäyttöisiä siivousvälineitä. Voit tehostaa siivousta desinfioivalla puhdistusaineella tai desinfioida pinnat tarvittaessa.

Ohjeista henkilökuntaa pesemään ja kuivattamaan käsineet huolellisesti siivouksen jälkeen, tai vaihtamaan ne uusiin. Suojakäsineiden ulkopintoihin ei saa koskea niitä riisuessa. Kädet pitää pestä suojaimien riisumisen jälkeen huolellisesti lämpimällä vedellä ja saippualla kyynärvarsia myöten, sekä hieroa niihin etanolipohjaista käsihuuhdetta.

Pese ei-kertakäyttöiset pyyhkeet ja muut tekstiilit 60-90 asteen pesuohjelmalla, tai käytä desinfioivaa pesuainetta, mikäli tekstiili ei kestä korkeaa pesulämpötilaa. Pakkaa siivousjätteet ja kontaminoituneet kertakäyttöiset välineet välittömästi erilliseen jätesäkkiin, ja toimita se suljettuna jäteastiaan.

Lue lisää:
Kiillon siivousohje ammattikeittiöille »

Suojaudu hyvin WC-tilojen siivoukseen

Voit noudattaa WC:n siivouksessa harkittua ja hyvää aseptista työohjetta. Huomioithan kuitenkin, että virukset erittyvät ulosteeseen ja WC-pöntön pesussa roiskuu pieniä pisaroita. Käytä siivouksessa mieluiten pitkävartisia ja kertakäyttöisiä suojakäsineitä. Jos niitä ei ole saatavilla, laita kertakäyttökäsineiden päälle pitkävartiset suojakäsineet ja puhdista ne käytön jälkeen desinfiointiaineella.

Pyyhi kostealla siivousliinalla ja desinfioivalla yleispesuaineella hanat, alasuihkut, ovenkahvat, pöytäpinnat, lavuaarit, lavuaarien taustaseinät, peilit, sekä paperi- ja saippuatelineet. Pese erityisen huolellisesti kaikki kosketuspinnat. Annostele puhdistusaine pöntön päälle, kannen molemmille puolille sekä renkaalle. Laita pöntön kansi kiinni ja vedä vessanpönttö. Annostele pesuainetta erityisesti tahroille WC-altaaseen ja sen reunoille, ja pese allas WC-harjalla. Kun vedät pöntön, huuhtele harja ja jätä lopuksi kansi kiinni.

Pyyhi siivousliinalla pönttö ylhäältä alas ja poista mahdolliset roiskeet seinältä. Kun tulet ulos WC:stä, avaa ovi paperipyyhkeen avulla tai muuten tarttumatta kahvaan käsin. Laita kertakäyttöiset siivousliinat sekajätteeseen ja ei-kertakäyttöiset pyykkipussiin. Desinfioi käyttämäsi suojakäsineet ja laita ne omaan astiaansa. Laita kertakäyttökäsineet sekajätteeseen ja pue uudet käsineet. Pyyhi viimeiseksi lattia yleispesuaineella.

Lue lisää:
TTL:n ohje siivoukseen »
Käsineiden riisumisohje »

Huolehdi suojauksesta tartuntavaarallisten tilojen puhdistuksessa

 Jos tiloissa on ollut COVID-19-tartunnan saanut henkilö, puhdistuksen ajaksi kannattaa pukea nestettä läpäisemätön, pitkähihainen suojatakki tai suojaesiliina. Käytä siivoukseen välineitä, jotka ovat helposti pestäviä käytön jälkeen ja puhdista ne ennen seuraavaa käyttöä. Käytä mahdollisuuksien mukaan kertakäyttöisiä siivousvälineitä kuten siivousliinoja.

Tee siivous käyttäen esimerkiksi heikosti emäksistä yleispuhdistusainetta. Käytä desinfiointiainetta kosketuspintojen, saniteettitilojen ja näkyvien erite- ja roisketahrojen puhdistamiseen. Imeytä erite- ja roisketahrat tulee kertakäyttöiseen, imukykyiseen liinaan ja desinfioi pinta vasta sitten desinfiointiaineella.

Käsittele kosketuspinnat yleispuhdistuksen jälkeen alkoholipitoisella, vetyperoksidipitoisella  tai klooripitoisella desinfektioaineella. Käsittele WC-tilojen saniteettikalusteet vahvemmalla klooripitoisuudella. Noudata suositeltuja käyttöpitoisuuksia ja vaikutusaikoja, sillä etenkin klooripitoiset desinfiointiaineet voivat vaurioittaa pintoja. Pakkaa siivouksessa syntyneet jätteet erilliseen jätesäkkiin ja toimita se välittömästi sekajäteastiaan suljettuasi säkin.

Lue lisää:
TTL:n ohje siivoukseen »

Tutustu aiheeseen lisää

Huomioithan myös joitakin maakuntia koskevan rajoituksen sallittuihin aukioloaikoihin (lista maakunnista hallituksen esityksessä), sekä koko maan ravintoloilta edellytettävän kirjallisen suunnitelman teon siitä, miten ravintolatoimintaan sekä sisä- ja ulkotilojen käyttöön säädetyt velvollisuudet ja rajoitukset toteutetaan.

Tutustu myös TTL:n ohjeistukseen työhön paluun tueksi. Ostoslistoistamme ravintolan avaajalle sekä terassin avaajalle löydät muitakin ajankohtaisia tuotteita ravintoloiden ja terassin avaukseen, kuten mikromuovittomat Sulapac-pillit, rikkoutumattomat kovamuovilasit, bambusta valmistetut drinkkitikut sekä mikserit kesäisten juomasekoitusten valmistukseen. Jos ravintolasi myy ruokaa ulos, luethan myös ohjeistuksemme turvallisen take awayn järjestämiseen.

Jos sinulle herää kysyttävää ohjeistukseen liittyen, HoReCa-tiimimme on apunasi! Löydät heidän yhteystietonsa täältä.