Näet hinnat ja pääset tilaamaan sisäänkirjautuneena. Mikäli et ole vielä asiakkaamme, luo uusi yritystili tästä > Rekisteröidy ja tilaa

Sinituote Oy – Kertakäyttökulttuuria vastaan - Pamark

Sinituote Oy – Kertakäyttökulttuuria vastaan

Sinituote Oy on yksi tunnetuimmista suomalaisista puhtausalan brändeistä.

Tuoteryhmäpäällikkö Tanja Salminen on työskennellyt Brotheruksen perheen omistuksessa olevassa Sinituote Oy:ssä kolme vuotta. Hänen kanssaan keskustelimme tätä haastattelua varten Sinituotteen roolista kotimaisen puhtausalan toimijana, jonka paikallinen tuotanto luo lisäarvoa ympäristön ja työpaikkojen näkökulmista.

Sinituotteella on kaksi tehdasta Suomessa. Toinen Kokemäellä, toinen Akaassa. Molemmissa tehtaissa tuotantoprosessien kehittäminen ympäristöä palvelevalle tasolle perustuu CO2-päästöjen vähentämiseen.

”Olemme panostaneet Sinituotteella tuotteidemme valmistusprosessien kehitykseen. Kun ympäristöteemaa tarkastellaan lähemmin, ensimmäisenä nousee esille CO2-päästöt ja niiden ehkäisy. Tehtaat ovat hiilineutraaleja ja kummallakin on oma aurinkovoimala.”, Salminen kertoo.

Toinen merkittävä, ympäristöä kuormittava tekijä CO2-päästöjen kyljessä, on kertakäyttöinen kulutuskulttuuri. Omalla tuotekehityksellään Sinituote haluaa ennaltaehkäistä jatkuvaa, kertakäyttöisen tuotteistuksen synnyttämää jätteen määrää ja tarpeettomien hyödykkeiden valmistuksen. Yksi Sinituotteen vastuullisuusraportissa esille nousevista strategisista linjauksista onkin ”Kertakäyttökulttuuria vastaan”.
Nimensä mukaisesti linjaus tarkoittaa, että kaikki Sinituotteen valmistamat tuotteet on tarkoitettu todelliseen tarpeeseen.

Tanja Salminen työskentelee Sinituote Oy:n tuoteryhmäpäällikkönä.

”Valmistamme 80 %:a kaikista tuotteistamme Suomessa. Haluamme, että tuotteemme tulevat todelliseen tarpeeseen, eikä niinkään kotitalouksien tai yritystilojen siivoushuoneiden hyllyntäytteiksi. Tuotekehityksen lopputulos on kotimaista designia parhaimmillaan. Valmis tuote on tarkoituksenmukainen, ja ratkaisee jonkin siivouksen haasteen.”, Salminen toteaa.

Kolmantena tekijänä tuotekehityksessä on raaka-aineiden käyttö. Toisin sanoen: mistä tuotteet on valmistettu?

Kuten Sinituotteen 2021 vastuullisuusraportti osoittaa, yritys on hyödyntänyt mm. Kokemäen tehtaalla tuotevalmistuksessa 47 % kierrätettyä muovia. Ammattisiivouksen koko wc-harja kategoria siirtyi kierrätysmuoviin vuonna 2021. Tavoitteena on jatkojalostaa kierrätettävän muovin käyttöä tuotekehityksessä siihen pisteeseen, että vuonna 2030 tämän osuus on 100 %.

Kierrätetyn muovin hyödyt ovat yksiselitteiset. Kun verrataan neitseellisen ja kierrätetyn muovin eroja, ensimmäisenä tikun varteen nousee CO2-päästöjen selkeä väheneminen. Tutkimusten mukaan neitseellinen muovi tuottaa jopa 57 % enemmän CO2-päästöjä, kuin kierrätetty.

Kun tarkastelee konkreettisia lukuja, on Sinituote säästänyt 932 000 kiloa muovijätettä kierrätetyn materiaalin hyödyntämisellä. Luku vastaa käytännössä 46 miljoonaa muovista kauppakassia.

Valikoimastamme löytyvät Sini ja SiniPro -tuotteet ovat erinomainen esimerkki suomalaisesta tuotekehityksestä, joka jo ensimmäisestä aihiosta lähtien on tarkoitettu todelliseen tarpeeseen.

Voit tutustua Sinituote Oy:n valikoimaan verkkokaupassamme alla olevista linkeistä.

Harjat ja rikkalapiot
Wc-harjat
Välinevarret